Waarom deze Post Master opleiding
De digitalisering voltrekt zich in een snel tempo en dringt sneller en dieper door in de maatschappij. De informatierevolutie heeft impact op sociaal, organisatorisch en technisch gebied. Bij het gebruik van ICT gaat ook het nodige mis. De oorzaken vragen om een fundamentele verbetering. Dat heeft geleid tot de kernvraag: hoe kan – vanaf het allereerste begin – de inhoudelijke aanpak van digitalisering in de samenleving beter worden ingevuld.
Eén van de antwoorden is dat kwaliteit van binnenuit dient te verbeteren: het professionaliseren van het vakgebied en multidisciplinaire scholing van de professionals die werkzaam zijn in de architectuur en passend bij de eisen die het huidige tijdperk vraagt.
De Onafhankelijke Architect dient vanaf het allereerste moment bij een project of programma betrokken te zijn om zich te kunnen inleven in wat er in de organisatie speelt, waar de organisatie om vraagt en wat echt nodig is. De Onafhankelijke Architect kijkt vanuit de volle breedte naar de organisatie en de informatiebehoefte. Die verandering is op zich al een interessante transitie en is gebaseerd op een ander besturingsmodel.
Voor kennis- en vaardigheidsontwikkeling richt de Post-Masteropleiding zich op top-architecten van de digitale wereld om die verandering te ondersteunen. Overigens speelt kennisontwikkeling een rol in het gehele gebied van digitalisering en bij alle betrokkenen die daarin actief zijn. De top-architect kan daarin een stimulerende rol vervullen.
De bedoeling is niet om de Post-Master een exclusieve opleiding voor toekomstige onafhankelijke top-architecten te laten zijn. De opleiding is ook van belang en toegankelijk voor andere professionals die een belangrijke rol spelen in digitale transformaties, zoals (toekomstige) opdrachtgevers, programmamanagers, projectleiders en andere gekwalificeerde functies, zoals bijvoorbeeld CIO’s. Ook voor architecten die een minder onafhankelijke positie hebben zal deze opleiding zeer relevant zijn. Een diversiteit aan deelnemers heeft als bijkomend effect dat het nuttig is voor de kennisdeling tussen de verschillende functionarissen en het ontwikkelen van een gemeenschappelijk denkkader.
Nederland kent een aanbod voor jonge studenten die een MSc opleiding willen volgen op het snijvlak business en architectuur. Een opleiding, gericht op het vakgebied van architectuur ontbreekt echter. De te starten Post-Masteropleiding heeft de volgende kenmerken:
- Gericht op 30-40 jarige professionals
- Gedoceerd vanuit verschillende universiteiten in Nederland
- Multidisciplinair karakter van meerdere vakgebieden en een diversiteit aan denken
- Gericht op een onafhankelijke blik op de ontwikkeling van de digitale wereld, met al haar tentakels in de maatschappij
- Gericht op die zaken die in de praktijk leiden tot discussies, vraagstukken, knelpunten en problemen, met als kern de waarom- en waartoe-vraag
- Competenties voor o.a. business, strategie, organisatie, architectuur, technologie, uitvoering en verandering
- Geaccrediteerd
De nieuwe Post-Masteropleiding moet het hoogste niveau van ontwikkeling zijn, dat op dit moment in de wetenschappelijke wereld wordt nagestreefd wat betreft het niveau en de kwaliteit, de theorie en (praktijk)onderzoeken, maar ook wat betreft de structuur van de opleiding zelf en de lesmethode.
Tevens is onderkend dat er geen bachelor- en masteropleiding op HBO en WO niveau is. Aan deze tekortkoming willen we parallel aan de Post-Masteropleiding aandacht besteden en nagaan hoe hierin kan worden voorzien.
Voor nadere informatie over de Post-Masteropleiding: zie document Modulen en Leerdoelen in de downloads.
De opleiding resulteert in een excellent geschoolde ‘Onafhankelijke Architect’. Het gaat hierbij niet enkel om de kennis en ervaring van digitalisering en informatica, maar de architect dient ook op de hoogte te zijn van de diverse aspecten die bij een digitale transformatie aan de orde komen. Denk hierbij onder meer aan de verwevenheid met de doelstellingen van de organisatie, de bedrijfsvoering, alsmede de generieke processen voor financiën, recht, ethiek, facilitair naast de specifieke primaire processen in het domein waarin de architect werkzaam is. Daarbij komt de vaardigheid om samen met de organisatie, de vakkennis en de taken in het architectuurproces inhoud te geven.
De nieuwe Post-Masteropleiding moet het hoogste niveau van ontwikkeling zijn, dat op dit moment in de wetenschappelijke wereld wordt nagestreefd wat betreft het niveau en de kwaliteit, de theorie en (praktijk)onderzoeken, maar ook wat betreft de structuur van de opleiding zelf en de lesmethode.
Academisch bouwen aan een leerstoel
De in te richten Leerstoel versterkt de ontwikkeling van de Post-Masteropleiding en omgekeerd.
Het doel en nut van de Leerstoel zal tot uitdrukking komen door een impuls te geven aan een leeropdracht die we met elkaar gaan opstellen op basis van een duidelijke vraag- en behoeftestelling vanuit organisaties en samenleving in een samenhangend perspectief. Met de Leerstoel kan gewerkt worden aan een wetenschappelijke onderbouwing hoe wij het doen in Nederland en hoe de digitale transitie verloopt.